COFFEE AND TEA Bulgaria - Специализирано издание за кафе и чай
Специализирано издание за кафе и чай

Интервю

КАК СОБСТВЕНИЦИТЕ И УПРАВИТЕЛИТЕ НА ЗАВЕДЕНИЯ ИЗБИРАТ КАФЕТО

ИНТЕРВЮ СЪС СТАНИМИР ПЕЕВ –

СОБСТВЕНИК НА GUSSTO COFFEE И MOKASIR'S

ИНТЕРВЮ СЪС СТАНИМИР ПЕЕВВизитка:

Име: Станимир Пеев

Професия: треньор по Шотокан Карате До (по образование), по настоящем е собственик и управител на две заведения

Месторабота: Gussto Coffee и Mokasir's

Стаж в областта: в бизнеса с кафе е от 6 години

C&T Според наблюденията ви кои са най-предпочитаните марки кафе от българина?

Според мен няма ясно изразени предпочитания за марки кафе в България, по-скоро изборът се прави от клиента спрямо цената за една чаша кафе.

C&T Забелязва ли се влечение към висококачествените и утвърдени марки кафе?

Не. Аз съм на мнение, че утвърдените марки кафе вече са си спечелили определена аудитория, която си остава непроменена за момента. Интересът по-скоро е насочен към новите брандове като Mokarabia, DonCafe и Esse Cafe.

C&T Какво кафе използвате за направата на напитките във Вашето заведение?

Mokasir's и Kimbo.

C&T Как се насочихте към даденото кафе?

Интересното при мен е, че страстта ми към кафето дойде благодарение на Torani -  продукти, чиято цел е именно да добавят различен вкус към кафе напитки и коктейли. Преди около година бях на изложение в Милано, Италия, където двете марки, с които работим в момента – Mokasir's и Kimbo – ми направиха силно впечатление откъм вкусови качества и цена.

C&T Търсили ли сте кафета с по-различен пазарен дял, но също качествени или директно се насочихте към дадените марки?

Да.

C&T Имате ли подписан договор с определена кафе компания и какви преимущества ви дава той?

Не, нямам.

C&T Персоналът преминава ли през специално обучение и ако да, кой го провежда – Вие или фирмата, с която сте подписали договор за доставка на кафе?

Персоналът задължително преминава през специално обучение, което се провежда лично от мен.

C&T Предлагането на кафе от известна и наложила се марка  е предпочитано от повечето заведения. На вас как би ви помогнало?

Не се съобразявам с това. Аз имам мои изисквания за кафето както за вкусовите му качества, така и за цената.

C&T Обвързването с определена марка кафе може ли в даден момент да донесе негативи за самото заведение?

Винаги е рисковано да се обвързваш с определена марка. Всичко е възможно да се случи на пазара, което автоматично ще рефлектира върху клиентите ни. Има компании, които не могат да гарантират осигуряване на необходимото количество от избрания бранд в рамките на обвързването.

C&T С какво големите кафе компании успяват да се наложат и да се превърнат в символ на качество?

Без съмнение постоянното качество е основен фактор, а също и маркетинговата стратегия, и времето, за което марката е била на пазара.

C&T Турско, еспресо или филтърно кафе – кое от тях се приготвя във вашето заведение?

В Gussto Coffee предлагаме еспресо и филтър, а в Mokasir's – засега само еспресо, към които добавяме и различни вкусове.

C&T Както знаем, без качествено кафе, подходящо оборудване и умели баристи не може да се направи добра напитка. Вие какво бихте казали?

Това е вярно. Основният елемент при направата на добра кафе напитка, спрямо метода на приготвяне, е подходящо оборудване и правилната му експлоатация – това са задължителни знания и умения за един бариста.

C&T Каква оценка ще дадете на тези три показателя по отношение на Вашето заведение?

От 1 до 6 си давам 5.

КАК СОБСТВЕНИЦИТЕ И УПРАВИТЕЛИТЕ НА ЗАВЕДЕНИЯ ИЗБИРАТ КАФЕТО

ИНТЕРВЮ С МИРЧО ДИМИТРОВ –

УПРАВИТЕЛ НА КАФЕ – БАР VENUS

ИНТЕРВЮ С МИРЧО ДИМИТРОВВизитка:

Име: Мирчо Димитров

Професия: в момента е управител на заведение

Месторабота: Кафе – бар Venus

Стаж в областта: в бранша е от 1 година

C&T Според наблюденията ви кои са най-предпочитаните марки кафе от българина?

Според мен българинът познава основно Lavazza и Nova Brazilia. Останалите марки са известни само на ценителите.

C&T Забелязва ли се влечение към висококачествените и утвърдени марки кафе?

Забелязва се. Ние вече имаме редовни клиенти, които харесват качественото кафе.

C&T Какво кафе използвате за направата на напитките във Вашето заведение?

Допреди един месец работехме с Taf. Внасяхме си го директно от Гърция, но тъй като нямахме поддръжка на машините, се отказахме. Кафето иначе беше много хубаво, хората го харесваха. В момента работим с Dimello. То също е много хубаво. Но това, разбира се, не е единственото условие за направата на качествена напитка. Кафето може да е много добро, но ако не се приготви по правилния начин, вкусът му се разваля. В нашето заведение държим на качеството.

Съставът на Dimello е 90 % Арабика и 10 % Робуста.

Работим и с още една марка – Пαпαγάλος – с която приготвяме турско кафе.

C&T Как се насочихте към даденото кафе?

Кафето, с което работим, е избрано от собствениците. Те са гърци по народност, които са имали възможност да опитат хубави кафеени напитки в родината си. Познаваха даденото кафе предварително и понеже държат на качествените продукти, прецениха, че трябва да работим именно с него.

C&T Търсили ли сте кафета с по-различен пазарен дял, но също качествени или директно се насочихте към дадените марки?

Пазарният дял на предлаганото от нас кафе е малък. Преди да се спрем на него, ние пробвахме и други, вече наложили се марки, но те не ни харесаха.

C&T Имате ли подписан договор с определена кафе компания и какви преимущества ви дава той?

Не, нямаме. Но фирмата, от която купуваме кафето, ни осигурява безплатни рекламни материали, мелачката също е от нея.

C&T Персоналът преминава ли през специално обучение и ако да, кой го провежда – Вие или фирмата, с която сте подписали договор за доставка на кафе?

Персоналът задължително минава през обучение, по време на което освен практика има и теория – тя включва сведения за отглеждането на кафето, брането, сушенето му и пр., а също и обяснения за конструкцията на самата кафемашина. То се води от представител на фирмата, от която купуваме кафето. Не заплащаме за обучението, то се провежда на добра воля.

 

C&T Предлагането на кафе от известна и наложила се марка  е предпочитано от повечето заведения. На вас как би ви помогнало?

Различните доставчици предлагат различни условия – дават кафемашина, осигуряват рекламни материали, тенти, отпускат и финансова помощ и пр.

C&T Обвързването с определена марка кафе може ли в даден момент да донесе негативи за самото заведение?

Не би трябвало. Преди да подпише договор, човек обмисля обстойно конкретното предложение. Освен това няма такива договори, които да те задължават на 100 %.

 

C&T С какво големите кафе компании успяват да се наложат и да се превърнат в символ на качество?

Те са си създали име. Наложилите се марки вече имат изграден имидж и хората по-лесно им се доверяват.

 

C&T Турско, еспресо или филтърно кафе – кое от тях се приготвя във вашето заведение?

Еспресо и турско кафе.

C&T Както знаем, без качествено кафе, подходящо оборудване и умели баристи не може да се направи добра напитка. Вие какво бихте казали?

Компонентите всъщност са четири – качествено кафе, хубава мелачка (защото е много важно как се смила кафето), подходящо оборудване и накрая – добре обучен барист.

C&T Каква оценка ще дадете на тези три показателя по отношение на Вашето заведение?

По шестобалната система си давам оценка 5. На един от баристите дори бих дал отличен, останалите също вървят към постигането на перфектни резултати.

КАК СОБСТВЕНИЦИТЕ И УПРАВИТЕЛИТЕ НА ЗАВЕДЕНИЯ ИЗБИРАТ КАФЕТО

ИНТЕРВЮ С ЛОРА МИЛАНОВА –

УПРАВИТЕЛ НА ТНЕ BOOKIES

ИНТЕРВЮ С ЛОРА МИЛАНОВАВизитка:

Име: Лора Миланова

Професия: счетоводител (по образование), по настоящем е управител на заведение

Месторабота: Тhe Bookies

Стаж в областта: в бранша е от 7 години

C&T Според наблюденията ви кои са най-предпочитаните марки кафе от българина?

Lavazza и Nova Brazilia.

C&T Забелязва ли се влечение към висококачествените и утвърдени марки кафе?

Само сред определени слоеве на обществото, тъй като кафето е с масово потребление, независимо от пол, професия и т.н. Съответно по-заможните и образовани хора предпочитат по-висококачествени марки!

C&T Какво кафе използвате за направата на напитките във Вашето заведение?

JacobsMastro Lorenzo.

C&T Как се насочихте към даденото кафе?

Харесва ми като аромат, интензивност на вкуса и това, че е 100 % Арабика. В допълнение не е особено популярно, което определено не се дължи на вкусовите му качества и идеално се вписва в идеята за нещо специално и различно.

C&T Търсили ли сте кафета с по-различен пазарен дял, но също качествени или директно се насочихте към дадената марка?

Фирмата производител на кафето – Jacobs – сама по себе си е голяма компания. Нейното Mastro Lorenzo обаче е бутиково кафе, което е с по-малък пазарен дял в сравнение с останалите й марки.

C&T Имате ли подписан договор с определена кафе компания и какви преимущества ви дава той?

Да, имаме! Преимуществата са сервизно обслужване на предоставеното оборудване, доставка на място и др.

C&T Договорът включва ли предоставянето на специално оборудване (кафемашина, мелачка и пр.) и рекламни материали?

Да.

C&T Персоналът преминава ли през специално обучение и ако да, кой го провежда – Вие или фирмата, с която сте подписали договор за доставка на кафе?

Да, провеждам го аз, на първо място като задължителен инструктаж за работа с машини и не на последно – като технология и тънкости на приготвянето на еспресо.

C&T Обвързването с определена марка кафе може ли в даден момент да донесе негативи за самото заведение?

Може би, ако определената марка кафе не е предпочитана от клиентите, а ние сме се обвързали с нея...

C&T С какво големите кафе компании успяват да се наложат и да се превърнат в символ на качество?

С добри практики и реклама!

C&T Турско, еспресо или филтърно кафе – кое от тях се приготвя във вашето заведение?

Еспресо.

C&T Както знаем, без качествено кафе, подходящо оборудване и умели баристи не може да се направи добра напитка. Вие какво бихте казали?

Добра напитка може би, но не и еспресо. J

C&T Каква оценка ще дадете на тези три показателя по отношение на Вашето заведение?

Положителна! Всеки е добре дошъл, да изпие чаша ароматно Mastro Lorenzo в Тhe Bookies!

ИНТЕРВЮ С ИЛКО ШИКОВ – УПРАВИТЕЛ НА „Б. В. ЛИНК” ЕООД – ПО ПОВОД СЪЗДАДЕНОТО ВЪВ VARNA TOWERS ЗАВЕДЕНИЕ ARTISTI DEL GUSTO

Фирма „Б. В. Линк” ЕООД е единственото представителство на компания Illy Trieste за България. Тя съществува на българския пазар от 2006 г. и вече 5 години прилага политиката на Illy у нас. В световен мащаб тя се прилага в повече от 150 държави.

В бизнеса с кафе Илко Шиков навлиза през 2005 г. със създаването на представителството на Illy в България. Това е първата му професионална среща с марката. Влечението му към нея обаче датира много преди това. Като клиент той се насочва към утвърдената в цял свят марка кафе Illy отдавна и остава верен на нея докрай. Предпочита я както в пределите на България, така и извън тях, но чисто като консуматор. Впоследствие любимата за него италианска марка кафе се превръща в бизнес. Това е оптималният вариант – Илко Шиков има щастието да се занимава с това, което най-много харесва.

C&T Знаем, че първото заведение Artisti del Gusto беше отворено във Варна. Колко са заведенията в момента и в кои градове на страната функционират?

Да, първото заведение Artisti del Gusto е създадено във Варна. До този момент това е първото и единственото. Предстои разглеждането и на други запитвания, отправени към представителството на Illy в България, които дойдоха скоро след откриването на заведението във Варна и след посещаването му от много хора.

Вече имаме няколко сериозни запитвания не само от София, но и от други големи градове като Пловдив и Бургас. Все още не сме пристъпили към конкретна реализация. Чакаме самите инвеститори да бъдат напълно убедени и готови за по-нататъшната съвместна работа с нас. Освен това изцяло трябва да бъдат завършени и самите заведения като концепция и като изграждане. Оттам нататък останалото – вътрешният дизайн, мебелировката и декорацията – с наша помощ може да бъде завършено в максимално кратки срокове.

C&T Бихте ли ни разказали по-подробно за отварянето на първото Artisti del Gusto във Варна? Как се роди идеята за създаването на този тип заведение и как се стигна до реализирането й?

Artisti del Gusto е формат на Illy, който е много популярен в Европа. Реално това е звание, което се дава само на заведения, покрили напълно стриктните изисквания на италианската компания по отношение на оборудването, декорацията, тренинга и униформите на персонала, предлаганите продукти и пр.

Инвеститорът от Варна, пожелал да създаде заедно с „Б. В. Линк” формата Artisti del Gusto, е много образован, както по отношение на кафе културата, така и по отношение на същността и политиката на Illy. Повече от две години преди да бъде реализирана идеята, той заяви пред нас своето желание и инвестира сериозно в обучението на персонала, локацията и обзавеждането. Така се стигна до подписването на договор, чрез който ние дадохме съгласието си и предоставихме правата за отварянето на първото Artisti del Gusto в България.

Artisti del Gusto отвори вратите си във Варна, защото именно оттам дойде и първото сериозно запитване и желание за създаването на такъв обект. То получи нашето одобрение, започнахме работа и успешно реализирахме проекта.

Желанието и готовността за създаването на такова заведение трябва да дойдат от клиента. Реално това не е инвестиция на компанията Illy, а на самия собственик на дадено заведение, който сам е решил да го направи в този формат. Това, което се иска от нас е просто да го одобрим.

Във Варна даже още преди да бъде изградено заведението и MALL-ът, в който щеше да се помещава то, започнахме работата. На база само на 3D проект създадохме концепцията на бъдещото Artisti del Gusto. Днес заведението вече е напълно завършено и вече се радва на одобрението на своите посетители.

Собствениците на заведението във Варна са хора, които много са пътували и много време са прекарали в чужбина. Те бяха посещавали Artisti del Gusto в други страни. Знаеха какво представлява то и тяхната идея беше да отворят точно такова заведение и когато стана ясно, че има вариант да бъде създадено Artisti del Gusto в MALL Varna Towers, започнахме съвместната си работа от самото начало и фактически открихме обекта веднага в този формат, без да преустройваме нещо отдавна съществуващо. Това, разбира се, не означава, че вече налично заведение не може да бъде преработено в Artisti del Gusto.

Ние, като представители на Illy за България, контролирахме целия процес, предхождащ отварянето на заведението във Варна – обучение, декорация, мебелировка и пр. Когато се убедихме, че всичко е перфектно и изпипано до най-малката подробност дадохме потвърждение за откриването му.

Отварянето на Artisti del Gusto във Варна допринесе много за популяризирането на формата. Надяваме се, че в най-скоро време и други градове ще имат възможността да се гордеят с изградените в тях подобни заведения. Както вече споменах, имаме и други запитвания, като три от тях са наистина сериозни.

C&T Каква е основната концепция на този тип заведения и с какво те са по-различни от останалите?

Основната концепция е изключителен фокус върху кафе културата, върху напитките, съдържащи в себе си кафе. Като казвам кафе културата, имам предвид изключително стриктно спазване на изискванията и стандартите на италианската кафе култура – дължина на кафето, грамаж, налягане на машината. Illy изисква прилагането на изключително прецизирана техника в направата на кафе напитките, много сериозно обучение на барманите и на баристите, използването на най-добрите машини и пр.

Броят и видът на предлаганите напитки формират основната разлика между Artisti del Gusto и останалите заведения. В него се предлага богата гама напитки, направени на основата на еспресо – кафе, капучино, фредо еспресо, фредо капучино, студени кафета, макиато, шекерато и т.н. В стандартните заведения броят на кафе напитките е сведен до минимум. В менюто им можем да открием най-много три напитки – еспресо, капучино и фрапе.

Оттук следва да посочим и другата отличителна черта. В Artisti del Gusto студената напитка, приготвена от кафе (инстантно), лед, мляко и кола (понякога) наричана фрапе не се предлага. Питатете се защо това е така?! Отговорът е следният: фрапето, приготвено от инстантно кафе, съдържа над 7 % кофеин, а еспресото (в случая, когато говорим за Illy) – не повече от 1.5 %. Това е показател само за едно – фрапето е изключително вредно за сърцето. Пиейки 1-2 фрапета на ден съдържанието на кофеин в човешкия орзанизъм минава всякакви допустими норми. Много малко хора са наясно с това.

Artisti del Gusto предлага алтернатива на фрапето, която се нарича фредо капучино. Вкусът е същият. Разликата е само в това, че фредо капучино се приготвя на основата на еспресо, а фрапето – на основата на инстантно кафе. Човек спокойно може да изпие 3-4 дори и 5 фредо капучино, без това да наруши баланса в неговия организъм.

C&T Предлагате ли нещо наистина различно и уникално, което не може да се види или опита другаде?

Не, няма токова нещо, което да е уникално. Уникалното в случая е може би съчетанието между перфектна техника, най-качественото кафе в света и уменията на баристите. Тези три фактора, съчетани на едно място, наистина дават уникален вкус. Има много заведения, които предлагат Illy, но не всички имат перфектната техника и перфектния бариста.

Във формата Artisti del Gusto се изисква използването на специален вид кафемашина с марката Ла Чимбали (La Cimbali). При конструирането й производителят е взел под внимание качеството на самото кафе, неговия състав – 100 % Арабика – и е създал машина, която се приема, че може да извлече най-доброто от 100 %-вата Арабика и да приготви наистина перфектното еспресо.

Кафемашината е направена специално за Illy и специално за този тип заведения. Същото важи и за мелачката. Само съчетанието между трите компонента – кафе с марката Illy, подходящите уреди и добре обученият барист – е гаранция за доказано перфектен вкус. Казвам това, имайки предвид следното – от едната страна на процеса може да бъде най-качественото кафе, но минавайки през некачествена техника резултатът няма да бъде добър. Възможен е и друг вариант – отново най-качественото кафе, много добра техника, но ако баристът не е обучен да работи с нея, ако го няма майсторството на ръката, резултатът няма да е същият. Изискването на Illy е тези три фактора да бъдат съчетани докрай. Само тогава можем да говорим за предлагането на нещо наистина уникално.

C&T Ще ни разкажете ли по-подробно за стандартите за качество и обслужване, които компания Illy изисква от заведенията, предлагащи нейното кафе и продукти?

Отварянето на заведение във формата Artisti del Gusto е дълъг процес, преди започването на който трябва да бъдат изяснени абсолютно всички параметри на този проект като инвестиция, декорация, мебелировка, обучение, меню и асортимент. Това е цяла икономическа обосновка, която трябва да се направи и да се прецени от собственика. Когато ние му дадем целия набор от информация, той преценява има ли смисъл да пристъпва към конкретна реализация, или няма. Може или не може да покрие всички предварително заложени изисквания.

Що се отнася до собствениците на Artisti del Gusto във Варна всичко, което им казахме, те го знаеха предварително, много още преди да бъде отворено заведението и твърдо бяха убедени в решението си.

Първото изискване на Illy е свързано с използването на изключително качествена машина (може би дори най-качествената, която може да бъде предложена за този вид кафе), второто – с обучението на персонала и на собствениците и третото – с мебелировката, декорацията и униформите.

Собствениците на Artisti del Gusto във Варна изкараха пълния курс на обучение в университета на Illy в Триест. Направиха го абсолютно по желание. Персоналът на заведението им пък премина пълния курс на обучение (теория и практика) в тренинг центъра ни във България и успешно положи финалния изпит. Важно е да отбележим, че този едноседмичен курс на обучение не дава основни познания. Той се явява един вид специализация, която само доусъвършенства вече изградените умения.

Изключително стриктни изисквания има не само по отношение на обучението, но и по отношение на униформите на персонала. Те идват по заявка директно от Италия със съответната номерация. Облеклата включват престилки, ризи, вратовръзки, игли за вратовръзки, значки и пр.

Това са стандартите. Няма как да бъде дадено разрешение за заведение с формат Artisti del Gusto, без документ, че персоналът е обучен, че е издържал финалния изпит, че техниката, с която предстои да работи, е перфектна, че униформите са именно тези, които се изискват.  Това е по отношение на качеството и стандартите.

C&T Какъв е екипът, с който работите, как го сформирахте и обучихте?

Собствениците на Artisti del Gusto във Варна реално от доста години са в бранша. Те имат и други заведения и хотели и когато започнахме реализацията на този проект представиха един вече сформиран екип, с който работят заедно от доста време. Това са хора, които са се доказали, така че на практика ние просто надградихме техните умения.

C&T При наличието на толкова много заведения, на какво разчитате вие, за да привлечете и спечелите свои клиенти?

Разчита се на качеството, на все по-нарастващото ниво на кафе културата на българския потребител. Все повече хора започват да искат да пият хубави напитки (еспресо, капучино и пр.) на основата на качествено кафе. Утвърдените в Artisti del Gusto стандарти наистина са най-добрите, които могат да бъдат постигнати в световен мащаб и затова хората идват тук, за да пият нещо по-различно. Посещението в едно такова заведение е ценно и с това, че дава възможност за ъпгрейдване (обновяване) на кафе културата и научаването на много интересни и полезни неща.

Кафето винаги се сервира 25-30 мл. На желаещи да пият по-дълга екстракция се поднася същото количество кафе, но в по-голяма чаша и в допълнение с каничка с гореща вода. С нея клиентът сам дозира дължината на кафето си.

Масово клиентите в България са свикнали да пият дълго кафе, вероятно защото не знаят, какво всъщност представлява то. На любителите на дългата напитка винаги им се обяснява, че тя е вредна, защото колкото по-дълга е екстракцията, толкова повече вредни вещества попадат в чашата. Затова и италианците пият само такова късо кафе от 25-30 мл. Това е оптималният вариант - всеки милилитър отгоре вече е вреден.

Що се отнася до цялостното меню - напитките в него могат да варират. Има някои основни питиета, които трябва да присъстват, останалото е въпрос на лична преценка. На основата на еспресо всеки собственик може да разработи и да предложи на клиентите си най-различни вариации. По негов знак барманът може да даде пълна свобода на въображението си и да развихри фантазията си.

C&T Имате ли вече постоянни клиенти? Знаете ли какво точно ги привлича – обстановката, напитките, отношението или нещо друго?

Постоянни клиенти със сигурност има. Собствениците на Artisti del Gusto дори ни споделиха, че хората от няколко варненски фирми, които са италиански представителства, ежедневно посещават заведението. Интересът във Варна е голям. Надяваме се това да бъда така и в другите градаве, в които предстои да създадем заведения с този формат.

C&T Хората взискателни ли са към напитките? Какви са предпочитанията им – коя е най-често консумираната кафе-напитка?

На първо място по предпочитание е еспресото, а на второ – капучиното. Със затоплянето на времето все повече се поръчват и студените напитки – фредо еспресо и фредо капучино, които напълно съответстват на летния сезон.

C&T Има ли още нещо специално в интериора, освен традиционните фирмени цветове червено и бяло, към което се придържате при изграждането на всяка нова кафетерия от веригата? Чие дело е интериорният дизайн?

Строгите изисквания на Illy са по отношение на техниката и обучението, а не по отношение на интериора, мебелировката и декорацията. За тях само помагаме.

Това, което наблюдаваме като тенденция, е придържането към модернистичния дизайн, към червеното и бялото. Интериорните решения обикновено са дело на утвърдени дизайнери. Това е практика от дълго време насам.

Относно декорацията в Artisti del Gusto предлагаме много богата гама от варианти за избор – различни фотографии, дизайнерски снимки на самото кафеено дърво, на растежа, брането и обработката на кафето, дизайнерски колажи, снимки на кафемашини и чаши, в които логото на компанията не е поставено на преден план. Имаме хиляди снимки, от които собствениците могат да подберат само онези, които наистина им харесват и да декорират с тях заведението си.

Изискванията на Illy по отношение на мебелировката също не са стриктни. Барът, столовете, меката мебел се избират от клиента. Всичко е въпрос на личните му виждания и предпочитания.

C&T Според Вас от какво зависи успехът в този бизнес? Какви са основните трудности, които срещате?

Успехът  зависи от това как реално се прилага всичко научено и заложено като програма. Все пак и най-добрият проект може да бъде провален от несъзнателно отношение. За успеха на едно такова заведение като Artisti del Gusto са важни също така локацията и големият поток от хора. Мястото трябва да е подбрано много добре, защото инвестицията не е малка, а както знаем възвращаемостта на средствата, вложени в целия този проект, идва от посетителите.

По отношение на чисто икономическия и финансов резултат можем да кажем, че той се определя от настоящето положение в страната ни. В момента и най-доброто заведение може да не работи добре защото знаем всички в какъв сложен период се намираме. Кризата, която засегна Европа не подмина и България. От нея страда целият бизнес, страда и нашият бранш. Щом в най-големите обекти (каквито са напр. големите хотелски и ресторантьорски вериги) има спадове, следователно няма някой, който да не е засегнат пряко от кризата. Но с много работа и с максимално спазване на изискванията, високото качество и добрата локация един такъв проект като Artisti del Gusto е „обречен” на успех.

C&T Поканете тези, които все още не са посещавали Artisti del Gusto във Varna Towers  с най-съблазнителното и убедитено изречение. J

Ако не сте имали възможността да посетите Artisti del Gusto някъде по света, днес вече можете да го направите тук, в България. Предприемете тази стъпка, защото ще се сблъскате с нещо, което е изключително ново, изключително качествено и много по-различно от всички места, на които сте били досега.

 

ИНТЕРВЮ С КРАСИМИР НИКИФОРОВ -

УПРАВИТЕЛ НА „МАЙЕ ФАВОРИТ” ООД

Фирма „Майе Фаворит” ООД е създадена през 1997 година. Занимава се с изпичане, пакетиране и продажба на кафе, както и с външно-търговска дейност. От 2007 година производството разполага с нова модерна фабрика, отговаряща на изискванията на Европейския съюз за качество и контрол на продукцията в дадения отрасъл. Към настоящия момент е изградена дистрибуторска мрежа, която обхваща специализираните магазини на територията на град София, като има възможност за дистрибуция и в останалата част на страната.

C&T Как се става пекар на кафе? Какво не знаем за тази професия и кои са онези специфични качества, които трябва да притежава един пекар?

За да станеш пекар първо трябва да намериш човек, който да ти покаже основното за тази професия. Останалото се научава с времето и с практиката. Отстрани нещата изглеждат по-различно. Хората си мислят, че всичко опира до това да докараш на цвят кафето. Но има още много други неща, които е необходимо да се научат. Кафето се изважда в точно определен момент. Ако се извади по-рано или по-късно от определеното, вкусът не е еднакъв.

Лично аз съм изпекъл много кафе, за разлика от повечето собственици и управители на фабрики. Познавам вкуса на всяко едно от тях. Различните видове кафе си имат различен вкус и човек ги съчетава по определен начин, открит чрез проба.

C&T Можем ли да твърдим, че в България има специалисти в печенето на кафе?

Ако кажем, че за толкова кратко време – от 1993 г. до сега – човек може да стане пекар, да, смятам, че мога да пека кафе. В Италия хората наистина умеят да пекат кафе. Но въпросът не е само в това да се изпече кафето. Трябва да знаете и как да го приготвите после. Печенето е само 40 % от работата. Останалите 60 % са свързани с това как ще се приготви самата смес, за да получим в крайна сметка един добър продукт, една хубава напитка.

C&T Съществуват ли общоприети стандарти за печенето на кафе и ако да, прилагат ли се те в България?

Аз поне не знам да има такива. Какво значи стандарт за печене на кафето?! Ако говорим за това, че кафето трябва да отговаря на определено качество със сигурност има стандарти. Кафето може да се изпече тъмно, светло или средно. Стандарт няма. Всичко е въпрос на вкус и лични предпочитания.

Ако имаше стандарти и те бяха наложени, със сигурност щях да ги знам. Ние си имаме определен начин на печене на кафето. Печем го до определена температура при определени градуси. Дал съм конкретни указания и въпреки всичко, когато аз пека кафето смятам, че става най-добро.

C&T Казват, че занаят се краде, а не се учи. Вие от кого и от къде трупате знания и умения?

Знания се трупат от курсове и обучение, но най-вече с опита. Лично аз съм ходил на обучение – Кофи академия – в Италия, за да видя как се пече кафето там и как се приготвят напитките.

C&T Оборудването е от съществено значение както за работата на пекарите, така и за качеството на изпеченото кафе. С какви машини работите Вие, какъв е техният брой, капацитет?

Имаме три машини за печене на кафе. Едната е „Пробат” – доста стара машина. Тя е една от първите ни. „Пробат” са немски машини и са най-добрите, които се произвеждат. Другата ни е тип „Рабати” с капацитет на зареждане 240 кг. За един час ние бихме могли да изпечем около 1,5 тона кафе. Третата ни машина е малка. С нея без проблем правим проби като изпичаме по 1-2 кг. кафе.

C&T Какво е кафето, което печете – сортове, произход, начин и условия на отглеждане, и по какъв път достига то до нашата родина и конкретно до Вашата пекарна? От кои страни правите своите доставки на кафе? Кои са Вашите доставчици?

Имам такъв принцип. За мен хубавото кафе става от смесването на 8 различни сорта Арабика и Робуста. Това е златното ми правило.

В повечето случаи никой не внася кафе директно от страните производители. Обикновено се работи чрез дистрибутори. Ние внасяме кафето от Германия чрез Нюман груп – една от най-големите фирми, събирачи на кафе. Купуваме и от други фирми вносители като Spetema, Di'Angelo и др.

C&T По какъв начин се контролира качеството на суровото кафе в България? Лично Вие тествате ли го и ако да – къде?

Качеството се контролира от самите доставчици. Те имат лаборатории, в които изследват качествата на суровото и вече изпеченото кафе и издават съответния сертификат. Ето защо по-добрият вариант е да купуваш суровината от един събирач, който е много известен, който е доказан на качество и който никога няма да ти продаде лоша стока, за да не се компрометира.

Лично аз съм се насочил към няколко вида кафе, качествено кафе. Моите опаковки са смес от тях. Правил съм над 100 вида смеси. Спрял съм се на няколко. Имам си мои рецепти, които съм открил с времето, чрез проби. Смятам, че са добри.

C&T Вие печете, смилате и пакетирате кафе, което разпространявате в търговската мрежа с Ваш отличителен знак. С какво Вашата търговска марка се различава от останалите родни производства?

Единствената разлика между мен и повечето е, че ние правим смесите предварително, на зелено и чак след това печем кафето. В България повечето пекари са на мнение, че по този начин кафето не може да се изпече, тъй като отделните видове са с различна влажност. Не съм съгласен. Лично аз смятам, че когато смесим кафето предварително, на зелено, в процеса на печене то добива един по-специфичен вкус и аромат.

C&T Бихте ли ни казали какъв е обемът на месечната Ви продукция? А годишната?

Нямаме точно определени количества. Печем около 30 тона месечно.

C&T Според Вас какви са изискванията и предпочитанията на родните потребители при избора на кафе и дали Вашият продукт съответства на търсенията и очакванията им?

Всичко е въпрос да ви допадне вкусът на напитката. Най-продаваното ни кафе е Майе Вендинг, което някога го бяхме направили за Вендинг автоматите, но това няма никакво значение. То става и за всички останали машини. Някои от клиентите ни предпочитат и опаковката, направена от 5 различни сорта Арабика.

C&T Провеждате ли собствени маркетингови проучвания?

Не, не съм правил проучвания. Продаваме най-много Майе Вендинг – защото е балансирано между цена и качество и Майе Класико – защото е най-евтино.

C&T Печенето е един от най-важните етапи от обработката на кафето, който обуславя вкуса, цвета, аромата и силата (съдържанието на кофеин) на кафето. Бихте ли описали технологията на печене, която Вие прилагате – етапи, времетраене, температура и пр.

Най-класическият начин на печене е барабанният. При него кафето се върти и се пече с горещ въздух. Това е и най-разпространеният метод. Ние също печем кафето с горещ въздух на около 200°С на барабанен тип машина.

Аз съм привърженик на по-бавното печене от 15 до 20 минути. Подобро на други пекари и аз съм на мнение, че когато се пече по-бавно кафето се изпича по-добре.

Има и бързо печене за 7-10 минути. Въпросът дали кафето, изпечено за толкова време е добро, е спорен.

След изпичането с помощта на въздух кафеените зърна се изтеглят в специален барабан за охлаждане. Някои фирми предпочитат да охлаждат кафето с вода, защото смятат че този начин е по-добър. Лично аз не мокря кафето. Когато не е мокрено, кафето мирише по различен начин.

C&T Както знаем, няма общоприети термини за назоваване степените и стиловете на изпичане. Използват се различни понятия от типа „леко”, „средно”, „умерено” изпичане; Новоанглийски, Виенски, Италиански и пр. стил. Вие как определяте и съответно как наричате степените и стиловете на изпичане?

Всичко е въпрос на вкус. Вкусът се формира в зависимост от това до каква степен ще се изпече кафето. Ние да кажем го печем средно, до около шоколадов цвят. При насипните ни кафета предлагаме и по-тъмно изпечени зърна, тъй като имаме клиенти, които ги предпочитат. Въпреки това през цялото време сме се опитвали да убедим хората, че кафето не се пече тъмно.

Цветът е много важен, но важни са и другите неща. Кафето трябва не само да се изпече до точно определения цвят, но и да отговаря на определени условия. Кафеените зърна трябва да са изпънати. Ако са леко сбръчкани, значи са още сурови и печенето трябва да продължи.

C&T С начина и степента на изпичане на Вашето кафе какъв вкус, аромат, кофеиново съдържание и т.н. целите да получите? С други думи - с какви качества се отличава произведеното от Вас кафе?

За да бъде харесвано едно кафе, факторите са комплексни. Изисква се добро качество и добра цена. За мен кафето е най-балансирано с около 50 % Арабика. При 100 % Арабика продуктът става по-скъп и почти не се купува. Основното ни кафе – Майе Вендинг – е съчетание от 60 % Арабика и 40 % Робуста. Държа да отбележа, че не произвеждаме продукт, в който Арабиката да е под 20 %.

Както знаете, по-голямо кофеиново съдържание имат Робустите. Арабиките съдържат по-малко кофеин, но за сметка на това са по-ароматни. В цял свят Робустите се използват само като допълнение, като пълнеж. Основното кафе е Арабиката. Тя придава аромата на кафето.

C&T Упоменавате ли на опаковката до каква степен са изпечени кафеените зърна?

Не, това не е задължително. Това, което е важно да се знае и което се упоменава на опаковката е дали даденият продукт е 100 % Арабика или е смес от различни сортове Арабика и Робуста.

C&T Колко и какви марки кафе произвеждате?

Произвеждаме само Майе кафе. То има няколко подвида: Класико, Вендинг, Ескстра Бар и Супер Бар, които се различават по процентното съдържание на Арабика в тях. Предлагаме и безкофеиново кафе. Имаме и свои специализирани магазини за насипно кафе.

В момента наред със собствената ни марка, правим и Clever-а на Била. Кафето ни със сигурност е по-хубаво от много други марки.

Постепенно се ограничихме да продаваме насипно кафе, за да можем да се насочим към пакетираното. Не бих казал, че имаме голям успех, макар че сме във всички търговски вериги. За да имаш голям успех, трябва да имаш много реклама.

C&T Вашите продукти участвали ли са на изложения в страната или в чужбина?

Навремето сме били на Пловдивския панаир, но не сме участвали в нещо особено съществено и мащабно. Всичко опира до финансите. Участията се финансират от самите фирми.

C&T От какво зависи успехът на този бизнес? Кои са основните трудности, които срещате?

Успехът във всеки един бизнес зависи от уменията, възможностите и усета на човека. В определени моменти всичко е въпрос и на шанс, но и на пари. Специално в този бизнес с кафето трябва да имаш много пари, за да се развиваш. Необходимо е да се отделят средства и за реклама. В момента нашите продукти са във всички търговски вериги и ако направим една масирана реклама, продажбите ни ще скочат рязко.

ИНТЕРВЮ С ЙОРДАН МАЛЕВ – УПРАВИТЕЛ НА „ДЖОРДАНИ” ЕООД

ИНТЕРВЮ С ЙОРДАН МАЛЕВМарката „Джордани” e основана през 1992 година. Днес страстта към кафето и стремежът за постигане на перфектен вкус поставят компанията сред водещите производители на кафе в Североизточна България.
Компанията притежава собствена произвоствено-складова база за печене и пакетиране на кафе, ядки и какао с търговската марка „Джордани”, което гарантира винаги безкомпромисен вкус и качество. Фабриката е разположена на площ от 1800 кв.м. и се намира във втора индустриална зона в района на град Шумен. Оборудвана е с най-модерната италианска техника  за печене и пакетиране.

Продуктовото портфолио на „Джордани” включва 5 вида пакетирано мляно кафе, 5 вида пакетирано кафе на зърна, какао и сметана.

Фирмата разполага със собствена дистрибуторска мрежа, обхващаща 35 града на територията на България, както и два представителни офиса във Варна и Шумен. За партньорите на „Джордани” това означава доверие и сигурност, а за почитателите – ароматно присъствие всеки ден.

C&T Как се става пекар на кафе? Какво не знаем за тази професия и кои са онези специфични качества, които трябва да притежава един пекар?

Основният ключ към успеха е страстта към кафената напитка и нищо друго. Уменията и знанията се придобиват, но страстта я носиш в себе си. Всеки, които иска да се занимава с тази професия трябва да харесва и да е отдаден на това, което прави. Трябва да бъде творчески настроен, да създава, да бъде оригинален. Освен това, човек трябва да бъде търпелив, да бъде наясно какво предлага, на кого го предлага и какво иска да постигне.

C&T Можем ли да твърдим, че в България има специалисти в печенето на кафе?

Да, разбира се. Но трябва да отбележим, че човек никога не бива да спира да се развива, да учи и да твори.

C&T Съществуват ли общоприети стандарти за печенето на кафе и ако да, прилагат ли се те в България?

Да, общоприети стандарти съществуват и тяхното прилагане в България е необходимост за извличане на пълния вкусов потенциал на кафето.

Качествата на крайния продукт в голяма степен зависят от градусите, времетраенето, силата на изпичане и интензивността на цвета. Те се определят от вкуса и аромата, които самият производител си е поставил за цел да постигне.

Освен прецизността при определяне на температурата и времетраенето, от голямо значение е и равномерното изпичане на зърната. Силата и интензитета на изпичане са водещи за извличане на пълния вкусов потенциал на кафето.  Така например, бързо изпеченото кафе има ясно отличим вкус от това, печено на бавен огън, дори при една и съща температура.

C&T Казват, че занаят се краде, а не се учи. Вие от кого и от къде трупате знания и умения?

Бих казал, че няма по-добър източник на знания от практиката и по-добър „водач” от гласа на любителите на напитката. Тънкостите на занаята се трупат, когато теорията и знанията се приложат на практика. А вкусът и навиците на клиента са онази движеща сила, която ни стимулира да се усъвършенстваме, да трупаме знания и умения, да творим и създаваме.

C&T Оборудването е от съществено значение както за работата на пекарите, така и за качеството на изпеченото кафе. С какви машини работите Вие, какъв е техният брой, капацитет?

Работим с висококачествени италиански машини, които са предпочитани в нашия бранш. За нас качеството на крайния продукт е от първостепенно значение и компромис с него не правим. Броят на машините е съобразен с производствения ни капацитет, за да осигури навременно пласиране и наличност във всеки един момент.

C&T Какво е кафето, което печете – сортове, произход, начин и условия на отглеждане, и по какъв път достига то до нашата родина и конкретно до Вашата пекарна? От кои страни правите своите доставки на кафе? Кои са Вашите доставчици?

„Джордани” е директен вносител. Ние не работим с посредници и прекупвачи. Това ни осигурява качествен и количествен контрол на суровините,  точност при планиране на доставките и производството. Транспортирането става по начин, който се прилага в цял свят – с кораби до пристанище, след което се доставя до пекарната.

Както Вашите читатели знаят, има два основни сорта кафе – Арабика и Робуста. „Джордани”  използва  качествата и на двата сорта в своето производство, за да постигне отличим вкус. Основните източници са Индонезия, Етиопия, Бразилия и Колумбия.

C&T По какъв начин се контролира качеството на суровото кафе в България? Лично Вие тествате ли го и ако да – къде?

Качественият контрол на суровото кафе е пряко свързан с това, откъде един производител се снабдява със суровината си. Всеки производител трябва да има установени добри производствени практики и процедура за контрол на суровините. Така оперираме и ние. Всяка доставка на сурово кафе се приема след представяне на сертификат за качество, идващ директно от страната производител.  Той декларира обстойна проверка и контрол на всички рискови фактори, които биха повлияли на качеството на кафето като влага, примеси, бактерии и др. При съмнение за качеството, предприемаме допълнителни тестове в оторизирани лаборатории.

C&T Вие печете, смилате и пакетирате кафе, което разпространявате в търговската мрежа с Ваш отличителен знак. С какво Вашата търговска марка се различава от останалите родни производства?

Няколко пъти през разговора ни наблегнах на качеството. За нас то е водещо и сме безкомпромисни в това отношение. Отворени сме към клиентите си, търсим тяхното мнение, вслушваме се в техните препоръки и коментари. Опитваме се да бъдем на едно кафе разстояние от тях.

C&T Бихте ли ни казали какъв е обемът на месечната Ви продукция? А годишната?

(…..)

C&T Според Вас какви са изискванията и предпочитанията на родните потребители при избора на кафе и дали Вашият продукт съответства на търсенията и очакванията им?

Нашите наблюдения са, че родният потребител все още предпочита кафе с по-горчив вкус.

Хубавото е, че в последно време се наблюдава тенденция за изостряне на изискванията към кафето. Българският потребител става все по-информиран, търси добавена стойност и качество за заплащаната цена.

C&T Провеждате ли собствени маркетингови проучвания?

„Джордани” провежда собствени маркетингови проучвания като следи тенденциите на пазара, измененията в поведението, навиците и вкусовете на потребителите. Това ни дава възможност да усъвършенстваме продуктите си, така че те да отговарят на очакванията.

C&T Печенето е един от най-важните етапи от обработката на кафето, който обуславя вкуса, цвета, аромата и силата (съдържанието на кофеин) на кафето. Бихте ли описали технологията на печене, която Вие прилагате – етапи, времетраене, температура и пр.

Обработката е специфична за всеки сорт кафе и се обуславя от неговите характеристиките. Технологията, която ние прилагаме следва установените етапи на изпичане, охлаждане, смилане и пакетиране, съобразени с търсенето на пазара.

C&T Както знаем, няма общоприети термини за назоваване степените и стиловете на изпичане. Използват се различни понятия от типа „леко”, „средно”, „умерено” изпичане; Новоанглийски, Виенски, Италиански и пр. стил. Вие как определяте и съответно как наричате степените и стиловете на изпичане?

Стил „Джордани”.

C&T С начина и степента на изпичане на Вашето кафе какъв вкус, аромат, кофеиново съдържание и т.н. целите да получите? С други думи - с какви качества се отличава произведеното от Вас кафе?

Във всеки един етап от производството търсим най-доброто качество, което да задоволи всеки вкус – от ароматното удоволствие вътре в пекарната до сутрешната чаша кафе.

C&T Упоменавате ли на опаковката до каква степен са изпечени кафеените зърна?

Не. Изпичането е съобразено с вкусовите предпочитания на българския потребител и то е част от специалната рецепта, която приготвяме за тях. Технологията и обработката, които прилагаме са фирмена тайна, която пазим зорко, защото именно тя ни отличава от останалите производители.

C&T Колко и какви марки кафе произвеждате?

Продуктовото портфолио на фирмата включва 5 вида пакетирано мляно кафе и 5 вида пакетирано кафе на зърна. Всички продукти се произвеждат под една марка – „Джордани”.

C&T Вашите продукти участвали ли са на изложения в страната или в чужбина?

Не, до този момент фирмата и нейните продукти не са участвали в изложения. Планираме да поставим началото през настоящата година с участие в предстоящи специализирани изложби за кафе и топли напитки в страната.

C&T От какво зависи успехът на този бизнес? Кои са основните трудности, които срещате?

Кафето е култура, а пиенето на кафе – ритуал.  Успехът зависи от това да успееш да предложиш на потребителите едно ароматно преживяване.

Основните трудности идват от голямото предлагане на кафе и алтернативни кафе напитки. Към тях можем да добавим още агресивната инвазия и политиката на големите вериги, натискът върху цените, ниската покупателна способност и нелеките икономически условия в страната.

ИНТЕРВЮ С ДАЛИЛА ТЕРЗИЕВА – ГЕНЕРАЛЕН МЕНИДЖЪР НА  КАФЕ „ПОРТОРИКО” И КАФЕ „ПАСИОНЕ”

ИНТЕРВЮ С ДАЛИЛА ТЕРЗИЕВА“РИКО” ООД е производител на печено пакетирано кафе с търговските марки “Кафе Порторико” и „Кафе Пасионе”. Има изградена собствена мрежа от търговски представители на територията на цялата страна, които на принципа „от врата до врата” доставят директно до своите клиенти както кафе, така и други близки до него продукти.

Фирмата притежава собствена фабрика, складова база и централен офис, които се намират в гр. Пловдив. Притежава и няколко собствени търговски марки и защитени дизайни, както за Р. България, така и в други страни.

“РИКО” ООД е вносител на сурово кафе за нуждите на собственото производство и износител на готова продукция за страни като Гърция, Турция, Италия, Румъния и др. държави.

Кафе „Порторико” се представя така: качествено кафе на достъпни цени, една традиция, която вече 20 години е на българския пазар.

C&T Как се става пекар на кафе? Какво не знаем за тази професия и кои са онези специфични качества, които трябва да притежава един пекар?

Това е една рядка за България професия. Учи се предимно чрез предаване на опит. В България няма учебно заведение, в което да се изучава тази професия. За технологията на изпичане на кафе се споменава само в един час във ВИХВП (Висш институт по хранителна и вкусова промишленост), Пловдив. В Италия например, в Аграрния университет в Триест, в продължение на 5-годишно висше обучение се изучава всичко за кафето – видове, сортове, отглеждане, обработване, технология и т.н. У нас обаче не е така.

C&T Можем ли да твърдим, че в България има специалисти в печенето на кафе?

Нашите специалисти са обучени от опитни италиански професионалисти, които са им предали своя опит и умения. Предполагам, че това е така и при другите фабрики в страната. Основни производители на машини и технологични линии за изпичане на кафето са Италия и Германия. Затова и специалистите, които обучават са предимно от тези държави.

C&T Съществуват ли общоприети стандарти за печенето на кафе и ако да, прилагат ли се те в България?

Нашата фирма е възприела изцяло италианския начин и стил за изпичане на кафето. Както вече споменах, екипът ни е обучен от италиански специалисти.

C&T Казват, че занаят се краде, а не се учи. Вие от кого и от къде трупате знания и умения?

Би могло да се каже, че това е занаят, тъй като се предава предимно с опит, а не се учи по книгите. И само в процеса на работа човек разбира дали става или не за пекар.

C&T Оборудването е от съществено значение както за работата на пекарите, така и за качеството на изпеченото кафе. С какви машини работите Вие, какъв е техният брой, капацитет?

Оборудването и машините ни, които участват в технологичната линия за изпичане, пакетиране и смилане на кафето, също са италиански. Работим с италианска машина за печене на кафе „Виктория”, италианска пакетираща машина „ИКА”, италиански машини за смилане на кафе, тунел за стиковане и др.

C&T Какво е кафето, което печете – сортове, произход, начин и условия на отглеждане, и по какъв път достига то до нашата родина и конкретно до Вашата пекарна? От кои страни правите своите доставки на кафе? Кои са Вашите доставчици?

Суровото кафе купуваме директно от големите складове, предимно от Италия. Зареждаме и от други фирми вносители за България.

C&T По какъв начин се контролира качеството на суровото кафе в България? Лично Вие тествате ли го и ако да – къде?

При нас всяка доставка идва, придружена от сертификат за качество.

C&T Вие печете, смилате и пакетирате кафе, което разпространявате в търговската мрежа с Ваш отличителен знак. С какво Вашата търговска марка се различава от останалите родни производства?

Работим само с висококачествени сортове. В нашите смески използваме няколко вида кафе – Робустата е предимно от Азия, а Арабиката – от Америка. От Бразилия идва най-високо оцененият сорт Сантос, характеризиращ се с лек и приятен вкус; от Колумбия  – висококачественият сорт Меделин, познат с богатия си и пълноценен аромат; от Коста Рика – престижното кафе Таразу, което е едно от най-добре познатите заради богатия му и силен аромат.

C&T Бихте ли ни казали какъв е обемът на месечната Ви продукция? А годишната?

Не бих могла да конкретизирам. Количеството на продукцията е различно през различните периоди.

C&T Според Вас какви са изискванията и предпочитанията на родните потребители при избора на кафе и дали Вашият продукт съответства на търсенията и очакванията им?

Продуктите с марката „Порторико” са добре познати в България вече от 20 години и напълно отговарят на вкуса и предпочитанията на българина. Основното им предимство е, че имат отлично качество на добра цена.

Кафетата с другата ни марка – „Пасионе” – са познати на българите отскоро. Те са предназначени за ценителите на истинското кафе. Отличават се с високо съдържание на висококачествени сортове Арабика, селектирани и прецизно изпечени, при което се постига един отличен вкус с мек, приятен и запомнящ се аромат.

C&T Провеждате ли собствени маркетингови проучвания?

Не, доколкото това се отнася за цялостния пазар на кафе в страната. Нашите проучвания са насочени предимно в това да открием търсенията на нашите клиенти и да предложим адекватен отговор.

C&T Печенето е един от най-важните етапи от обработката на кафето, който обуславя вкуса, цвета, аромата и силата (съдържанието на кофеин) на кафето. Бихте ли описали технологията на печене, която Вие прилагате – етапи, времетраене, температура и пр.

Основният признак за изпичане на кафето е достигането на точно определен цвят съобразно вкуса и предпочитанията. Това се постига със завършването на един пълен цикъл на изпичане, който обикновено трае около 30 минути. Температурата е около 200ºС. Зареждането на бункера със сурово кафе е с капацитет 120 кг./цикъл.

След процеса на топлинна обработка изпеченото кафе намалява с около 18-20 %, т.е. това е фирата, която се губи вследствие на изчипането. Много е важно суровото кафе да бъде сухо, тъй като при по-голяма влажност на зелените зърна, фирата се увеличава и това води до по-големи загуби за производителя.

C&T Както знаем, няма общоприети термини за назоваване степените и стиловете на изпичане. Използват се различни понятия от типа „леко”, „средно”, „умерено” изпичане; Новоанглийски, Виенски, Италиански и пр. стил. Вие как определяте и съответно как наричате степените и стиловете на изпичане?

Използваме названията, които са характерни за италианците.

C&T С начина и степента на изпичане на Вашето кафе какъв вкус, аромат, кофеиново съдържание и т.н. целите да получите? С други думи - с какви качества се отличава произведеното от Вас кафе?

Предлагаме винаги прясно изпечено кафе и гарантираме постоянно качество и неподправен вкус на предлаганите от нас продукти. Разбира се, много е важно и обслужването на клиентите – редовни и  навременни доставки, непрекъсната връзка с клиента, разнообразяване предлагането с нови продукти, нови разфасовки, както и с атрактивни рекламни материали и идеи.

C&T Упоменавате ли на опаковката до каква степен са изпечени кафеените зърна?

Не, но и да ви кажа честно никога до сега не съм виждала пакет, на който да е указано.

C&T Колко и какви марки кафе произвеждате?

Фабриката ни произвежда кафета с нашите две собствени марки – „Порторико” – от средния клас кафета и „Пасионе” – от високия клас.

C&T Вашите продукти участвали ли са на изложения в страната или в чужбина?

Да. По време на последното издание на панаир ЕКСПО в гр. Триест, в което взехме участие, нашите смески с новата ни търговска марка „Пасионе” получиха висока оценка от италиански специалисти.

C&T От какво зависи успехът на този бизнес? Кои са основните трудности, които срещате?

Относно трудностите, които срещаме, мога да говоря много, но най-вече бих искала да подчертая, че това не е бизнес, който може да се прави „между другото”, особено когато искаш да постигаш добри резултати и да се развиваш. За съжаление в България има страшно много фирми, които „имитират” дистрибуторска и/или производствена дейност. Има и пекарни, които нямат лицензи, и както във всеки бизнес, те пречат на дейността на останалите.

Ние регистрираме, лицензираме, сертифицираме фабрики, складове, автомобили, изпълняваме всички предвидени от закона норми и изисквания, а в същото време виждаме как някой някъде си пече някакво кафе, разнася го със собствените си коли, не плаща данъци и осигуровки, и по този начин „подбива” пазара. Не намирам за правилно и „бизнеса” на онези фирми, които дават пари, за да се продава тяхното кафе. По-добре е да се коригира цената, да се правят рекламни кампании, да се организират промоции, но да се раздават пари, за да ти купят продукта, не го одобрявам.

Според мен ще е добре, ако големите и малките производители и дистрибутори на кафе се обединят в борбата си срещу нелоялната конкуренция, ако се подкрепят и дават идеи и предложения към държавните контролни и законодателни органи. Вярвам, че това ще подобри климата за развитието на този бизнес.

ИНТЕРВЮ С ВЛАДИМИР МАЛКАНОВ -

УПРАВИТЕЛ НА ПЕКАРНА ЗА КАФЕ “МАРТИНЕС”


ИНТЕРВЮ С ВЛАДИМИР МАЛКАНОВ„Мартинес” ЕООД е млада, модерна и жизнена компания, създадена през 2005 година. В началото тя е основана като търговска фирма, доставяща кафе и свързаните с него консумативи. Доставката на продуктите е лично чрез дистрибуторска мрежа, състояща се от способни служители. Тава е начинът, по който фирмата се опитва да отговори на нуждите на своите клиенти и да им осигури ефективно обслужване.

В процеса на работа се стига до убеждението, че за да бъде качеството на кафето винаги еднакво, то трябва да е печено в собствена пекарна. Така през 2008 година започва работа новата производствена база „Мартинес”.

Дружеството се занимава с печене и пакетиране на кафе и през годините е подобрило репутацията на марката си чрез каналите за търговия на дребно ХоРеКа и Вендинг. Това, което отличава марката „Мартинес”, е непрекъснатият  контрол на качеството, осигуряван чрез внимателен подбор на суровините, контрол на производствената верига и качеството на работа, извършена в пълно съответствие с изискванията на НАССР. Непрекъснатото обновяване на производствените процеси, надеждността и гъвкавостта, съчетани с опита и професионализма на служителите, превръщат компанията в синоним на качество. Затова и все повече фирми се доверяват на пекарна „Мартинес” за производство на собствените им марки кафе.

Ангажираност, професионализъм и уважение, са от съществено значение за работата на компанията с нейните партньори.

C&T Как се става пекар на кафе? Какво не знаем за тази професия и кои са онези специфични качества, които трябва да притежава един пекар?

Пекар се става най-вече с любов към тази професия, защото тук дори и в училищата за обществено хранене няма такава специалност, която да се занимава с кафето и да подготвя бъдещи пекари и технолози. Това е много рядко срещана професия в България, но може би е най-отговорната в целия бранш.

Основните качества, които трябва да притежава един пекар са: набито око и усет за цвят и аромат. Ако човек не ги притежава просто не може да стане пекар, колкото и голямо желание да има.

В повечето случаи пекарят преценява степента на изпичане визуално. За много кратко време се стига до определения цвят. Процесът на изпичане на кафето трябва да се прекрати точно в този момент. Визуалният контакт е много важен, за да имаме еднакъв цвят всеки път.

C&T Можем ли да твърдим, че в България има специалисти в печенето на кафе?

Да, в България вече има доста добри специалисти в тази област. Затова и все повече наши фирми пекат кафето си сами.

C&T Съществуват ли общоприети стандарти за печенето на кафе и ако да, прилагат ли се те в България?

Не, няма общоприети стандарти в България. Не съм запознат да има такива и в останалите точки по света. Затова има и милиони марки кафе, милиони блендове, които се предлагат на международния пазар. В България също има много от тях. Всеки е стигнал до някаква степен на развитие и всеки мисли, че неговият продукт и начинът на направата му е най-добрият. Затова има и такова голямо предлагане на кафе в световен мащаб.

C&T Казват, че занаят се краде, а не се учи. Вие от кого и от къде трупате знания и умения?

Познания за тази професия черпя от форумите в интернет и от други колеги с по-дълъг стаж в бранша, с които контактувам непрекъснато. Но истинският опит се трупа най-вече с проби. Преди да пуснем даден продукт на пазара първо го пробваме, уснановяваме дали ни харесва на нас и чак тогава го предлагаме на клиентите.

C&T Оборудването е от съществено значение както за работата на пекарите, така и за качеството на изпеченото кафе. С какви машини работите Вие, какъв е техният брой, капацитет?

Основната машина, с която работим е италианска – „Петрончини” – с капацитет на зареждане 60 кг. сурово кафе. Имаме и друга по-малка машина, с капацитет на зареждане 15 кг. Използваме я главно за проби и за изпичането на по-къси серии.

Италианската ни машина работи с конвекция. Въздухът, който циркулира в нея, се загрява и отдава топлината си на зеленото, сурово кафе. По този начин се постига по-равномерно изпичане.

C&T Какво е кафето, което печете – сортове, произход, начин и условия на отглеждане, и по какъв път достига то до нашата родина и конкретно до Вашата пекарна? От кои страни правите своите доставки на кафе? Кои са Вашите доставчици?

Ние сме малка фирма и предпочитаме да купуваме сурово кафе от основните вносители за страната ни. В България се внася кафе от различни държави: Робустата пристига главно от Индия, Виетнам, Мадагаскар, Камерун, Африка, а Арабиката – от Бразилия, Колумбия, Мексико и др.

C&T По какъв начин се контролира качеството на суровото кафе в България? Лично Вие тествате ли го и ако да – къде?

Всяка партида пристига при нас със сертификат за произход и качество, издаден от фирмата, която го внася. Вносителите си имат собствени лаборатории, в които изследват зеленото кафе и издават съответния сертификат, който придружава всяка пратка. Той е достатъчна гаранция за качеството на кафето.

Ние също правим свои проби. Визуално преценяваме качеството на кафето. Следим да няма напукани зърна и примеси, но най-вече държим на вкусовите качества на вече готовата напитка.

C&T Вие печете, смилате и пакетирате кафе, което разпространявате в търговската мрежа с Ваш отличителен знак. С какво Вашата търговска марка се различава от останалите родни производства?

Приели сме наш стандарт за печене и го спазваме стриктно. Нашата търговска марка може би се отличава от останалите със своето постоянство в печенето. Ние държим технологията изцяло да бъде спазена и качеството винаги да е едно и също. Печем по-малки количества на по-къси серии. Това е гаранция, че кафето ни винаги е прясно. Нямаме кафе, което да стои на пазара повече от два месеца.

C&T Бихте ли ни казали какъв е обемът на месечната Ви продукция? А годишната?

Както вече споменах, количествата кафе, които изпичаме не са големи. Печем толкова кафе, колкото ни е необходимо за дадения период. Количествата са различни за отделните месеци.

C&T Според Вас какви са изискванията и предпочитанията на родните потребители при избора на кафе и дали Вашият продукт съответства на търсенията и очакванията им?

Различните клиенти имат различни предпочитания и всеки сам преценява какво му харесва и какво търси като готова напитка.

Масовият потребител предпочита силното, горчиво и плътно кафе – смес от различни сортове Арабика и Робуста, дори само Робуста с каймак и плътност. Не харесва 100% Арабика, този вкус му е чужд. Като цяло се предпочитат блендовете пред моно сортовете.

Когато клиентите пазаруват от магазините за насипно кафе, те в повечето случаи се насочват към големите зърна, мазните, по тъмно изпечените.

Обикновено цената е определяща, но вече се забелязва известна промяна. Наблюдава се тенденция към увеличаване консумацията на по-качествени кафе напитки.

C&T Провеждате ли собствени маркетингови проучвания?

Да, провеждаме маркетингови проучвания между определен брой клиенти. Пускаме пробни серии кафе в някои от заведенията, които зареждаме. Сервираме готовата напитка на клиентите, раздаваме им анкетни карти и искаме от тях да ги попълнят. Анкетите са анонимни. На базата на отговорите правим цялостна характеристика на продукта. Преценяваме дали вкусовите му качества съответстват на предпочитанията на потребителите и дали този продукт може да се пусне директно в търговската мрежа, или се нуждае от известно подобрение.

C&T Печенето е един от най-важните етапи от обработката на кафето, който обуславя вкуса, цвета, аромата и силата (съдържанието на кофеин) на кафето. Бихте ли описали технологията на печене, която Вие прилагате – етапи, времетраене, температура и пр.

Подобно на останалите фирми и нашата си има свой начин на печене.  Ние сме възприели технология, при която на зелено смесваме Робустите и ги изпичаме едновременно. Същото правим и с Арабиките. Сортовете, които са с еднакво относително тегло и големина, ги печем заедно. По този начин смесваме ароматите им.

Придържаме се към по-класически начин на печене. Предпочитаме по-бавното печене – средно за около 20 минути – защото при него се запазват много от качествата на кафето. Температурата варира в интервал от 215 до 235°С.

При достигането на желаната степен на изпичане кафето се изважда от машината. В този момент то трябва бързо да се охлади. Това е много важен етап от печенето. При нас охлаждането се прави само и единствино с чист въздух.

След изпичането и охлаждането им Арабиките и Робустите се смесват по определената формула, сепарират се (почистват се от примеси, камъни и клечки) и се поставят в специални силузи за период от 10 до 15 дни. Това е времето, през което се формира тялото на кафето – плътност, каймак, аромат. Следват пакетиране и излизане на пазара. Ние работим главно с кафе на зърна. То запазва аромата си за по-дълго време. Важно е да отбележим, че смлените кафеени зърна започват да губят аромата си от 2 до 3 седмици след обработката.

C&T Както знаем, няма общоприети термини за назоваване степените и стиловете на изпичане. Използват се различни понятия от типа „леко”, „средно”, „умерено” изпичане; Новоанглийски, Виенски, Италиански и пр. стил. Вие как определяте и съответно как наричате степените и стиловете на изпичане?

Всеки пекар използва различна терминология за назоваване степените и стиловете на изпичане. Ние специално работим с американските наименования – City, City +, Full City, Full City+.

City и Full City са основни цветове, основни степени на изпичане. Останалите са междинни, до които се достига за много кратко време.

C&T С начина и степента на изпичане на Вашето кафе какъв вкус, аромат, кофеиново съдържание и т.н. целите да получите? С други думи - с какви качества се отличава произведеното от Вас кафе?

Ние сме се спряли на определен цвят и степен на изпичане, при които се достига търсеният от нас вкус и аромат.  Спазваме ги винаги.

Съдържанието на кофеин много зависи от степента на изпичане. Колкото по-тъмно изпечено е кафето, толкова по-малко кофеин има в него. Част от аромата му също се губи. При средната степен на изпичане кофеинът не е много намалял, но пък за сметка на това ароматите са останали.

Ние най-вече се стремим кафето ни да има аромат и да се отличава по вкус от останалите марки, които се предлагат на пазара.

C&T Упоменавате ли на опаковката до каква степен са изпечени кафеените зърна?

В България нямаме такава традиция да упоменаваме степените на изпичане или процентно съдържание. Това не е задължително и почти никой не го прави. Клиентът много рядко гледа тези неща – цвят на печенето, съдържание и пр. Дали е само Арабика, или само Рабуста също не се помества на повечето опаковки. Това упоменаване е практика за западните фирми.

Хората дори и не питат. Най-вече гледат дали им допада вкусът на напитката. Процентното съдържание на Арабика в опаковките ни не е тайна, така че ако даден човек реши да попита, веднага можем да му отговорим.

C&T Колко и какви марки кафе произвеждате?

Предлагаме на пазара три бленда кафе с марката „Мартинес”. Това са Росо, Крема и Доро. Различават се по вкусовите им качества и по процентното съдържание на Арабика в тях.

Отделно печем кафе и за други фирми, главно български.

C&T Вашите продукти участвали ли са на изложения в страната или в чужбина?

Не, до този момент не сме участвали в изложения. В България няма практика да се правят изложения на произвежданите тук блендове кафе. Тази материя сякаш още ни е чужда.

Ние сме се състредоточили главно в областта на печенето на кафе. Самото му предлагане като напитка вече е друг сегмент.

C&T От какво зависи успехът на този бизнес? Кои са основните трудности, които срещате?

Успехът в този бизнес зависи най-вече от постоянството, от непрекъснато усъвършенстване, от строгия контрол върху качеството на суровото кафе и спазването на технологията, възприета от фирмата. Трудности има много.

До този момент в България не е организиран семинар или курс за обучение и подготовка за този вид професия. Това нещо в Европа и в Америка се предлага от всяка по-голяма фирма. Всеки може да отиде срещу определена сума и да изкара еднодневен или двудневен курс. Едно е ясно, за да повишим кафе култулата на потребителите, първо трябва да започнем с обучението на производителите.

ИНТЕРВЮ СЪС СТАНИСЛАВ ЗЛАТАНОВ –

ПЕКАР В “МИЛАЗАРА”

ИНТЕРВЮ СЪС СТАНИСЛАВ ЗЛАТАНОВФирма "Калър" ЕООД – вносител на висококачествен сорт Арабика от Южна Америка и Централна Амазониястъпва на българския пазар през 2009 г. Същата година тя отваря собствена бутикова семейна кафе фабрика с името "МиЛаЗара". Основният приоритет на фирмата е опазване на околната среда и човешкото здраве, като за тази цел употребява изключително и само екологични материали – чаши, торбички, офис принадлежности и разделно събиране на отпадаци.

C&T Как се става пекар на кафе? Какво не знаем за тази професия и кои са онези специфични качества, които трябва да притежава един пекар?

Специално за мен пекар е и хоби, и професия. В ежедневието си се занимавам с много неща. Намерил съм удоволствието от работата. Съчетавам двете обичани от мен професии. Аз съм и пекар, и танцьор.

Пекар се става с любов към кафето, към аромата на кафе. Разбира се, за да се развиваш в професията и да продължаваш да вървиш нагоре и напред, трябват много четене и практика. За да си пекар, трябват също усет и рутина.

C&T Можем ли да твърдим, че в България има специалисти в печенето на кафе?

Не съм много сигурен. Всеки сам би се определил дали е спициалист или не. Лично аз не познавам хора, които да са казали да, аз съм специалист. Аз може би се определям като начинаещ, който не спира да черпи информация и който се стреми да даде най-доброто от себе си.

По принцип може да се почувстваш, че си специалист, че си най-добрият, но това не означава да затвориш очите си и да не си отворен към новите неща.

C&T Съществуват ли общоприети стандарти за печенето на кафе и ако да, прилагат ли се те в България?

Не знам. Ние си имаме наши стандарти. Спазваме ги стриктно и се стремим към качество.

C&T Казват, че занаят се краде, а не се учи. Вие от кого и от къде трупате знания и умения?

Знания за професията се черпят от всевъзможни места – от интернет, от курсове, които се провеждат в чужбина, от хора в бранша. Друг е въпросът доколко получената информация е вярна. Важното е не само да четеш, да слушаш, а и да проверяваш чутото и прочетеното чрез практиката. Първо четеш, после практикуваш. Трупаш опит и продължаваш напред.

C&T Оборудването е от съществено значение както за работата на пекарите, така и за качеството на изпеченото кафе. С какви машини работите Вие, какъв е техният брой, капацитет?

Ние работим с една машина с марката “Пробат”. Не е с голям капацитет, но е професионална. Тя е така да се каже “мерцедесът” в машините.

C&T Какво е кафето, което печете – сортове, произход, начин и условия на отглеждане, и по какъв път достига то до нашата родина и конкретно до Вашата пекарна? От кои страни правите своите доставки на кафе? Кои са Вашите доставчици?

Ние предлагаме на клиентите си един от най-добрите сортове кафе в света. Заявявам го съвсем отговорно. Продуктът, суровината ни е на много високо ниво. Кафето, с което работим е 100 % Арабика, натурална, без примеси. Тя идва от Перу, от най-добрите райони. Арабиката ни е много качествена, тя е дар от природата.

Днес качественото кафе се намира трудно. Трудно е да си го набавяш постоянно, всяка година и да не изневеряваш на вкуса, с който клиентите са свикнали. Не можеш едната година да им дадеш кафе с едни вкусови качества, а на следващата друго, от друг регион и с друг вкус. За нас това е недопустимо.

След намирането на качествено кафе, много важно е как ще се транспортира то, за да се запазят качествата му. Ние доставяме и съхраняваме кафето по възможно най-добрия начин. Пренасяме го в специални контейнери, допълнително обработени по начин, предпазващ зърната от абсорбирането на влага. Ние следим това много стриктно, защото държим да даваме на клиента само най-доброто, било то зелено или вече изпечено кафе.

Складовата ни база е добре оборудвана. Разполагаме със специално помещение, където съхраняваме кафето при подходящата за него температура от 18°С.

C&T По какъв начин се контролира качеството на суровото кафе в България? Лично Вие тествате ли го и ако да – къде?

Контролът се извършва при самото закупуване и при самия подбор. Не можеш да купуваш нещо със затворени очи, просто на доверие. Това е един дълъг процес на познаване с хората, които произвеждат продукта, които са ангажирани с него там на място. Да, има доверие, но качеството винаги трябва да се проверява.

Кафето се подбира и оценява по определени показатели. Това се прави от екип професионалисти, чиято задача е именно тази – да тестват реколтата от определен регион и да определят качествата й.

C&T Вие печете, смилате и пакетирате кафе, което разпространявате в търговската мрежа с Ваш отличителен знак. С какво Вашата търговска марка се различава от останалите родни производства?

Нашата марка се отличава с това, че ние познаваме района, от който доставяме суровината. Знаем как се бере, суши и обработва тя. Ние си я транспортираме, доставяме и съхраняваме. Това е нашата гаранция за качествен краен продукт.

C&T Бихте ли ни казали какъв е обемът на месечната Ви продукция? А годишната?

Аз ще ви отговоря по друг начин. Ние се стремим да дадем хубав продукт, а вече самото търсене ще определи и количествата на продукцията. Ние не се целим толкова в количествата, колкото в това да се наложим като вносители и производители.

Производител не означава само човек, който засява даден продукт в градината, отглежда го и после го изкарва на пазара. Производители сме и ние, които го купуваме, транспортираме, печем и съхраняваме. Ние влагаме в продукта нещо свое, нещо различно от останалите. Ето защо спокойно можем да кажем да, това кафе, този продукт е наш.

C&T Според Вас какви са изискванията и предпочитанията на родните потребители при избора на кафе и дали Вашият продукт съответства на търсенията и очакванията им?

Бих казал, че потребителят в България е малко объркан, дори малко заблуден. Затова е важно да има някой, ето както вас например, който да обогати културата на българина по отношение консумацията на кафе. Потребителят заслужава да пие само качествено кафе. Хората не бива да правят компромис в името на цената и да посягат към напитки с неясен произход, само заради ниската им цена. Едно ще ви кажа – евтино ли е кафето, не е качествено.

Но хората са принудени да понижават критериите си. Ето например всеки би искал да кара хубави коли, да се облича със скъпи дрехи и да пие само качествени напитки. Днес положението наистина е трудно, но все пак трябва да имаме предвид, че всичко, което консумираме рефлектира по един или друг начин върху целия ни организъм. Моят съвет е да не се правят компромиси относно качеството, а относно количеството. По-добре две кафета на ден вместо пет, но качествени. Качеството се усеща. Качествената стока, качествената напитка предпазва. Тя влияе добре върху организма.

C&T Провеждате ли собствени маркетингови проучвания?

Бих казал да. Ние пътуваме постоянно по света. Срещаме се с различни хора. Провокираме наши консуматори постоянно. Ние сме щедри – подаряваме нашите продукти. Това е един вид маркетинг. Даваме продукта на хората, обясняваме им най-подходящия начин за приготвяне на напитката и наблюдаваме тяхната реакция.

C&T Печенето е един от най-важните етапи от обработката на кафето, който обуславя вкуса, цвета, аромата и силата (съдържанието на кофеин) на кафето. Бихте ли описали технологията на печене, която Вие прилагате – етапи, времетраене, температура и пр.

Технологията и обработката на кафето са си един вид тайни за самия пекар. Това, което мога да кажа е, че пекарят ни работи с хубава, професионална машина. Той си я усеща най-добре. Знае как да я настрои и кога да извади готовото кафе. Това е усет. Това е рутина, която се постига с много практика.

C&T Както знаем, няма общоприети термини за назоваване степените и стиловете на изпичане. Използват се различни понятия от типа „леко”, „средно”, „умерено” изпичане; Новоанглийски, Виенски, Италиански и пр. стил. Вие как определяте и съответно как наричате степените и стиловете на изпичане?

Назоваваме ги по наши си начини. Използваме термина „средно изпичане”. В България клиентът не обича крайностите. Привърженик е на  т.нар „златна среда” – харесва средно изпеченото кафе. Това е изводът ни след няколкото години труд и присъствие на пазара.

C&T С начина и степента на изпичане на Вашето кафе какъв вкус, аромат, кофеиново съдържание и т.н. целите да получите? С други думи - с какви качества се отличава произведеното от Вас кафе?

Стремим се да постигаме най-добрия вкус. Всеки си има индивидуални предпочитания, но ние се опитваме да удовлетворим абсолютно  всички. Няма човек, който да не е останал доволен от вкуса и аромата на нашето кафе.

Знаете ли кога най-добре се усеща едно кафе?! – Половин час след като сте го изпили. Тогава в устата Ви е останал един приятен вкус, стомахът не ви е раздразнен, а тонизиращият му ефект е налице.

C&T Упоменавате ли на опаковката до каква степен са изпечени кафеените зърна?

Да, на опаковката има доста информация.

C&T Колко и какви марки кафе произвеждате?

Имаме регистринана марка кафе „Мила Зара”, която никога няма да изневери на клиентите си с лошо качество. Нашата цел е по-скоро бавно да се наложим на пазара, но никога да не правим компромиси с качеството. Това е нашата марка със 100 % Арабика.

За в бъдеще предвиждаме създаването и на друга разновидност – с Робуста, но пак с гарантирано качество и много старателно подбрана.

Всяко кафе е качествено само по себе си щом е отгледано в екологично чист район, необработван с пестициди. Тогава наистина имаме чисто кафе, 100 % органик, един продукт от природата.

C&T Вашите продукти участвали ли са на изложения в страната или в чужбина?

Да, участвали сме в изложения и в България, и в чужбина. Били сме на представяния и в самата производителка на кафе Перу. На тези изложения хората са показали, че харесват нашето кафе.

C&T От какво зависи успехът на този бизнес? Кои са основните трудности, които срещате?

Бизнесът с кафе ни изправя пред много трудности, но ако искаш да правиш това, което ти е приятно, трябва да намираш сили да ги преодоляваш.

Дългият път, който кафето извървява, за да стигне до чашата винаги е съпътстван с изненади – транспортиране, срокове, качество. Това е много дълъг път, осеян с трудности. Но този процес на борба те прави жив, кара те да усещаш, че правиш нещо.

Интервю с ПатрикC&T 1.От кога работиш в сферата на кафето? Как започна?
В сферата на кафето съм от 5 години. Попаднах случайно на един семинар, на едно обучение. Отидох от чисто любопитство, защото преди това работих като барман и имах свободно време, а и ми беше интересно. Когато приключи обучението вече бях пристрастен към кафето!


C&T 2. Какво те привлече в професията бариста? Как се появи страстта ти към кафето?
Професионалното приготвяне на еспресото, тогава не можех да повярвам че еспресото може да има такъв перфектен вкус. Всъщност се оказа, че до тогава не бях пил хубаво, истинско кафе. Бях много впечатлен! И така се пристрастих...

Продължение...

Още статии...

Страница 1 от 2

Начало
Предишна
1

Реклама











Анкета

От къде научихте за нас?

http://appliedspectra.com/nvx canadian viagra online/